Якими можуть бути підстави для відключення газу споживачам?
Досить поширеними є випадки коли працівники газової служби припиняють газопостачання споживачам мотивуючи свої дії витоком газу у конкретній квартирі/будинку, наявністю заборгованості у споживача за спожитий газ, відмовою споживача від укладення договору на технічне обслуговування газових приладів або від виконання умов цього договору в частині здійснення оплати виконані роботи та ін.
Тож які підстави припинення газопостачання передбачені чинним законодавством?
Відповідно до положень глави 7 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання на об'єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285, а також нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, зокрема, у таких випадках:
1) несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;
2) отримання від Оператора газотранспортної системи повідомлення про припинення розподілу природного газу споживачу у випадках:
- відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді;
- відсутності підтвердженої номінації у діючого постачальника на обсяги транспортування природного газу для потреб споживача;
3) подання споживачем або його постачальником (який уклав з Оператором ГРМ договір на виконання робіт, пов’язаних з припиненням/обмеженням газопостачання споживачам) письмової заяви про припинення газопостачання;
4) відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»;
5) розірвання договору розподілу природного газу;
6) несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу засобів вимірювальної техніки чи газорозподільної системи;
7) несанкціоноване відновлення газоспоживання;
8) визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт;
9) наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи;
10) необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об’єкту споживача, що не є побутовим);
11) відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об’єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проєктній документації, обстеження газових мереж до вузла обліку природного газу та/або газоспоживаючого обладнання;
12) в інших випадках, передбачених законодавством.
Якщо у споживача наявна заборгованість за постачання чи розподіл природного газу, представники газорозподільної компанії мають надіслати рекомендованим поштовим відправленням або надати з позначкою про вручення повідомлення про припинення газопостачання/розподілу природного газу побутовому споживачу не менше ніж за три доби до запланованої дати припинення газопостачання (розподілу природного газу). При цьому в повідомленні мають бути зазначені підстави та дата припинення газопостачання (розподілу природного газу) Оператором ГРМ.
Споживач зобов’язаний допустити представників Оператора ГРМ на власні об’єкти та не протидіяти їм при здійсненні заходів з припинення (обмеження) розподілу природного газу.
Тож що робити споживачу у випадку припинення газопостачання без повідомлення причин?
По-перше. Уважно прочитайте свої договори на постачання і розподіл природного газу. Якщо такого договору на руках немає, то зверніться з інформаційним запитом про видачу завіреного договору, на підставі якого відбувається постачання та розподіл газу. Можна взяти до уваги і типовий договір, який є у відкритому доступі.
По-друге. Потрібно звернутись із письмовим запитом до газопостачальної та газорозподільної компаній та дізнатись причини, через які відключено газ. Запит направляйте наступним чином:
-
скановану копію листа (з датою, підписом) направте електронною поштою;
-
в паперовому варіанті подати особисто чи поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
По-третє. У разі наявності доказів безпідставного припинення газопостачання, споживач має право звернутись до суду з позовом про оскарження дій газопостачальної/газорозподільної компанії.